Statut
Statut Stowarzyszenia “Naprzód!”
w treści przyjętej w dniu 11 lipca 2025 r.
I. Postanowienia ogólne
§1 [Nazwa]
1. Stowarzyszenie “Naprzód!”, zwane dalej Stowarzyszeniem, działa na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach oraz postanowień niniejszego Statutu.
2. Stowarzyszenie może używać nazwy skróconej: Naprzód!
3. Symbolem Stowarzyszenia jest znak graficzny określony uchwałą Walnego Zebrania Członków.
4. Nazwa Stowarzyszenia, jej nazwa skrócona oraz symbol podlegają ochronie prawnej.
§2 [Siedziba]
Siedzibą Stowarzyszenia jest Wrocław.
§3 [Teren działania]
1. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
2. Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może prowadzić działania poza granicami kraju na terenie innych państw, z poszanowaniem tamtejszego prawa.
§4 [Osobowość prawna]
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną. Powołane jest na czas nieokreślony.
§5 [Współpraca z innymi NGO]
Stowarzyszenie współpracuje z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami. Może pozostawać członkiem tych organizacji na zasadach pełnej autonomii.
§6 [Praca społeczna członków i zatrudnianie pracowników]
1. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej ogółu członków. Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.
2. Wykonywanie niektórych czynności lub prowadzenie niektórych spraw z zakresu działalności Stowarzyszenia może być powierzone innym osobom fizycznym lub prawnym, na podstawie dozwolonych prawem umów.
§7 [Jednostki terenowe]
Stowarzyszenie może powoływać jednostki terenowe – regiony – obejmujące zasięgiem działania jedno lub kilka województw. Terenowa jednostka organizacyjna Stowarzyszenia może posiadać osobowość prawną.
II. Cele i sposoby ich realizacji
§8 [Cele]
Cele Stowarzyszenia to:
- działania na rzecz radykalnej ochrony klimatu i ekosystemów, bioróżnorodności, bezpieczeństwa ekologicznego i ochrony środowiska;
- działania na rzecz prawa do mieszkania i przeciwdziałania ubóstwu mieszkaniowemu;
- działania na rzecz ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego, oraz poszerzania świadomości w tych obszarach;
- działania na rzecz wzmocnienia bezpieczeństwa żywnościowego i wsparcia rolnictwa ekologicznego, w tym promocja diety roślinnej, kooperatyw spożywczych, agroekologii, lokalnych rynków żywności, permakultury, ruchu społecznych ogrodów oraz rodzinnych ogrodów działkowych;
- działania na rzecz ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2024 r. poz. 799) oraz dostępności usług leczniczych;
- działania na rzecz sprawiedliwej transformacji społeczno-gospodarczej;
- działania na rzecz przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, wspierania proekologicznego transportu oraz zrównoważonej turystyki;
- działania na rzecz demokracji uczestniczącej i technologii pod kontrolą obywatelską, w tym rozwoju i regulacji sztucznej inteligencji w oparciu o wartości demokratyczne i etyczne, a także cyberbezpieczeństwo, edukację cyfrową, kontrolę algorytmów oraz przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu;
- działania na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn, w tym w szczególności upowszechnianie oraz ochrona praw kobiet;
- upowszechnianie oraz ochrona praw mniejszości seksualnych, osób z niepełnosprawnościami, dzieci i młodzieży, osób w wieku emerytalnym oraz mniejszości narodowych i etnicznych;
- działania na rzecz zdrowia psychicznego i fizycznego;
- działania na rzecz promocji kultury i sztuki jako dobra wspólnego opartych na empatii, trosce, wspólnocie i wolności twórczej, wspierania lokalnych twórczyń i twórców oraz ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
- wspieranie działalności naukowej i edukacji w zakresie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju;
- promocja i organizacja wolontariatu;
- działania wspomagające rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, w szczególności przeciwdziałanie marginalizacji mniejszych miejscowości;
- upowszechnianie i ochrona wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji, w tym m.in. działania na rzecz budowy społeczeństwa obywatelskiego i szerzenia tolerancji;
- upowszechnianie i ochrona praw konsumentów;
- tworzenie warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej;
- udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększanie świadomości prawnej społeczeństwa;
- działania na rzecz demokratyzacji struktur Unii Europejskiej oraz wspierania integracji europejskiej opartej na solidarności, równości i praworządności;
- działania na rzecz wspierania akcesji do UE państw europejskich podzielających demokratyczne wartości.
§9 [Sposoby realizacji celów]
1. Stowarzyszenie realizuje swoje cele ramach nieodpłatnej działalności pożytku publicznego poprzez:
- prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych, w szczególności: prowadzenie strony internetowej; organizację debat, konferencji, dyskusji, odczytów, wykładów, konkursów, warsztatów, seminariów i szkoleń; organizowanie wydarzeń o charakterze krajoznawczym, przyrodniczym, rekreacyjnym; prowadzenie działań i kampanii informacyjnych i promujących wśród mieszkańców i mieszkanek postawy zgodne z celami Stowarzyszenia, w tym petycji i apeli;
- gromadzenie informacji oraz przeprowadzanie i przedstawianie niezależnych opracowań, studiów, badań, analiz, ekspertyz, ocen, raportów i opinii wraz ze składaniem wniosków i postulatów w sprawach z zakresu działalności statutowej;
- merytoryczne lub finansowe wspieranie działań dotyczących celów statutowych Stowarzyszenia, prowadzonych przez inne organizacje i instytucje;
- udzielanie pomocy prawnej;
- monitorowanie i ewaluację działań podejmowanych przez władze państwowe i samorządowe oraz informowanie o nich mieszkańców i innych organizacji;
- opracowywanie i promowanie projektów rozwiązań dotyczących spraw z zakresu działalności statutowej Stowarzyszenia; inicjowanie debaty publicznej oraz rekomendowanie rozwiązań o charakterze systemowym;
- uczestniczenie w inicjatywach lokalnych i konsultacjach społecznych;
- podejmowanie działań i inicjatyw obywatelskich w zakresie stanowienia prawa i regulacji, w tym także aktów prawa miejscowego, dotyczących kwestii z zakresu celów statutowych Stowarzyszenia, w tym inicjowanie, opiniowanie i zaskarżanie aktów prawnych uchwalanych przez organy samorządu terytorialnego oraz organy państwa;
- uczestniczenie w procedurach planowania i zagospodarowania przestrzennego – w tym planów ogólnych gminy; miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego; w szczególności: wnoszenie uwag i wniosków oraz zaskarżanie uchwał i orzeczeń dotyczących planów ogólnych gminy oraz planów zagospodarowania przestrzennego;
- inicjowanie oraz uczestniczenie jako strona w postępowaniach administracyjnych i sądowych (w tym postępowaniach przed sądami arbitrażowymi) w charakterze organizacji społecznej w sposób i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa w sprawach związanych z celami Stowarzyszenia, w szczególności w postępowaniach dotyczących:
- decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu; pozwoleń na budowę, postępowań o wydanie decyzji środowiskowych, lokalizacji inwestycji celu publicznego;
- decyzji wydawanych przez administrację ochrony zabytków;
- ochrony środowiska i przyrody, w szczególności w sprawach przeciwko przedsiębiorstwom o zaniechanie naruszania środowiska, o naprawienie szkody związanej z naruszeniem przepisów o ochronie środowiska, o zakazanie bądź ograniczanie działalności zagrażającej środowisku naturalnemu, na warunkach określonych przepisami normującymi postępowanie w sprawach cywilnych, w tym również przepisami prawa Unii Europejskiej, w sprawach dotyczących zapobiegania szkodom w środowisku przyrodniczym oraz zezwoleń na czynności podlegającym zakazom w stosunku do form ochrony przyrody;
- ochrony prawnej zwierząt;
- pozwoleń na usunięcie drzew i krzewów;
- koncesji na sprzedaż alkoholu;
- użytkowania i gospodarowania nieruchomościami, w tym lokalami komunalnymi;
- występowania do władz publicznych i innych podmiotów wykonujących zadania publiczne z wnioskami o udostępnienie informacji publicznej, a także informacji o środowisku i jego ochronie;
- inne formy aktywności przewidziane w przepisach określających zasady udostępniania informacji o środowisku naturalnym, ochrony środowiska naturalnego, przyrody, w tym również w przepisach prawa Unii Europejskiej;
- kontakt i współpracę z władzami państwowymi i samorządowymi oraz instytucjami opiniodawczymi i kontrolnymi;
- współpracę z innymi organizacjami pożytku publicznego, stowarzyszeniami, fundacjami, instytucjami, przedsiębiorstwami, środkami masowego przekazu i podmiotami polskimi i zagranicznymi, a także poprzez podejmowanie starań o pomoc rzeczową i finansową od polskich i zagranicznych instytucji i organizacji;
- prowadzenie działalności integrującej członków i członkinie Stowarzyszenia poprzez aktywność kulturalną, rekreacyjną i towarzyską;
- prowadzenie działalności dobroczynnej poprzez organizowanie pomocy oraz wspieranie inicjatyw społeczności lokalnych;
- tworzenie komitetów wyborczych; wystawianie list kandydatów do rad gmin, powiatów i województw, a także kandydatów i kandydatek na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast;
- prowadzenie działalności kulturalnej i umożliwiającej obywatelom jak najszerszy dostęp do dóbr kultury;
- niedochodową działalność wydawniczą;
- współtworzenie z innymi organizacjami społecznymi – krajowymi i międzynarodowymi – koalicji;
- organizowanie czynnego protestu w postaci wieców, pikiet, demonstracji, marszów i innych form sprzeciwu.
2. Stowarzyszenie może prowadzić odpłatną działalność pożytku publicznego zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a dochody z tej działalności są przeznaczane wyłącznie na realizację celów statutowych.
3. Stowarzyszenie realizuje swoje cele w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego poprzez:
- organizowanie debat, dyskusji, odczytów, konkursów, warsztatów, seminariów i szkoleń;
- organizowanie wydarzeń o charakterze, krajoznawczym, przyrodniczym, rekreacyjnym;
- organizowanie imprez kulturalnych;
- działalność wydawniczą;
- działalność doradczą i ekspercką;
- przeprowadzanie i przedstawianie opracowań, studiów, badań, analiz, ekspertyz, ocen, raportów i opinii wraz ze składaniem wniosków i postulatów w sprawach z zakresu działalności statutowej;
- przygotowywanie i przeprowadzanie kampanii informacyjnych w sprawach z zakresu działalności statutowej.
III. Członkowie Stowarzyszenia
§10 [Członkowie]
1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
2. Stowarzyszenie posiada członków:
- zwyczajnych;
- wspierających;
- honorowych.
3. Członkowie zwyczajni i wspierający należą organizacyjnie do właściwego terenowo Regionu.
§11 [Członkowie zwyczajni]
1. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być każda osoba fizyczna, która złoży w formie pisemnej deklarację i rekomendacje dwóch członków zwyczajnych Stowarzyszenia oraz przez minimum sześć miesięcy była członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
2. Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd Główny uchwałą podjętą nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji.
§12 [Członkowie wspierający]
1. Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna i prawna, która zadeklaruje w formie dokumentowej pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.
2. Członkiem wspierającym zostaje się na podstawie uchwały Zarządu Głównego podjętej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji.
§13 [Członkowie honorowi]
1. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia.
2. Członkiem honorowym zostaje się po przyjęciu uchwały przez Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu Głównego albo co najmniej 5 członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
§14 [Prawa członka zwyczajnego]
Członkowie zwyczajni mają prawo:
- wybierać i być wybieranymi do władz Stowarzyszenia;
- uczestniczyć z głosem stanowiącym w Walnym Zebraniu Członków;
- wypowiadać się i wyrażać opinię we wszelkich kwestiach dotyczących działalności Stowarzyszenia;
- być członkami grup wewnętrznej komunikacji elektronicznej przeznaczonej dla wszystkich członków Stowarzyszenia;
- korzystać z urządzeń, świadczeń i pomocy Stowarzyszenia;
- uczestniczyć w kształtowaniu i realizacji programu działań Stowarzyszenia;
- zgłaszać wnioski i postulaty dotyczące działalności Stowarzyszenia;
- wykonywać świadczenia na rzecz Stowarzyszenia;
- brać udział w działaniach Stowarzyszenia jako wolontariusz;
- wnosić do Zarządu Głównego wnioski dotyczące spraw Stowarzyszenia;
- uzyskiwać od organów Stowarzyszenia, w szczególności od Zarządu Głównego, informacje o ich działalności;
- brać udział w posiedzeniach władz Stowarzyszenia rozpatrujących sprawy Stowarzyszenia.
§15 [Obowiązki członka zwyczajnego]
1. Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
- dbać o dobre imię Stowarzyszenia;
- czynnie uczestniczyć w popularyzowaniu i realizacji celów statutowych Stowarzyszenia;
- przestrzegać postanowień Statutu, regulaminów, uchwał i stanowisk Stowarzyszenia;
- brać udział w Walnych Zebraniach Członków;
- regularnie płacić składki członkowskie i inne świadczenia na rzecz Stowarzyszenia; z obowiązku tego zwolnieni są członkowie honorowi oraz osoby, które nie ukończyły 18 roku życia;
- niezwłocznie zgłaszać Zarządowi Głównemu każdorazowo:
- zmianę adresu poczty elektronicznej lub miejsca zamieszkania;
- zmianę przynależności do partii politycznej lub wystąpienia z niej;
- podjęcie albo zakończenie wykonywania zawodu dziennikarza w rozumieniu przepisów Prawa prasowego;
- podjęcie albo zakończenie pracy w sądzie, prokuraturze, organie administracji samorządowej, rządowej lub spółce, w której większość udziałów ma Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego;
- każdy realny lub potencjalny konflikt interesów z działalnością Stowarzyszenia.
2. Wysokość składki członkowskiej i termin jej płatności ustala Walne Zebranie Członków.
3. Na wniosek członka zwyczajnego, Zarząd Główny może w uzasadnionych przypadkach obniżyć wysokość składki członkowskiej, zwolnić członka zwyczajnego z obowiązku zapłaty składki członkowskiej w danym roku obrachunkowym lub umorzyć należności z tytułu obowiązku zapłaty składki członkowskiej.
§16 [Prawa i obowiązki członków wspierających i honorowych]
1. Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w zebraniach statutowych władzach Stowarzyszenia, poza tym posiadają takie prawa, jak członkowie zwyczajni. Członkowie wspierający i honorowi mogą nadto zostać dodani do części grup wewnętrznej komunikacji elektronicznej.
2. Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania Statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
3. Członkowie honorowi są zobowiązani do przestrzegania Statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia. Są zwolnieni ze składek członkowskich.
§17 [Ustanie członkostwa]
1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
- dobrowolnej rezygnacji pisemnej z przynależności do Stowarzyszenia złożonej na ręce Zarządu Głównego;
- śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego;
- utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu;
- wykluczenia przez Zarząd Główny kwalifikowaną większością ⅔ głosów:
- z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich przez rok;
- z powodu rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień i uchwał władz Stowarzyszenia;
- ze względu na brak przejawów aktywnej działalności na rzecz Stowarzyszenia przez rok.
2. W przypadku określonym w ust. 1 pkt 4 Zarząd Główny w uchwale podaje i uzasadnia przyczyny wykluczenia.
3. Od uchwały Zarządu Głównego w sprawie pozbawienia członkostwa w Stowarzyszeniu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Uchwała Głównego Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.
4. Do osób, którym odmówiono przyjęcia w poczet członków Stowarzyszenia, stosuje się odpowiednio zasady określone w ust. 3.
IV. Władze Stowarzyszenia
§18 [Władze Stowarzyszenia]
1. Władzami naczelnymi Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków;
- Zarząd Główny;
- Główna Komisja Rewizyjna.
2. Członkowie władz Stowarzyszenia mogą otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją. Przy czym członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej mogą otrzymywać z tytułu pełnienia zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
§19 [Ograniczenia członkostwa w organach Stowarzyszenia]
1. Nie można łączyć jednocześnie członkostwa w Zarządzie Głównym lub Głównej Komisji Rewizyjnej.
2. Członkami Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej ścigane z oskarżenia publicznego lub za przestępstwo skarbowe.
3. Członkiem Zarządu Głównego lub Głównej Komisji Rewizyjnej nie mogą być osoby pozostające z członkami – odpowiednio – Zarządu Głównego lub Głównej Komisji Rewizyjnej – w związku małżeńskim, w stałym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa, podległości służbowej lub też podległe członkom Stowarzyszenia z tytułu zatrudnienia.
§20 [Wybór władz i kooptacja]
1. Władze Stowarzyszenia wybierane są przez Walne Zebranie Członków w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów.
2. W razie gdy skład władz Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu, spomiędzy członków zwyczajnych uczestniczących w ostatnim Walnym Zgromadzeniu Członków. W trybie tym można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
3. W razie gdy w trakcie trwania kadencji zwolni się funkcja Przewodniczącego Stowarzyszenia, Sekretarza Stowarzyszenia lub Skarbnika Stowarzyszenia, Zarząd Główny dokonuje wyboru na zwolnioną funkcję do końca kadencji spomiędzy członków Zarządu Głównego.
§21 [Zasady głosowania i kworum]
1. Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków, chyba że dalsze postanowienia Statutu stanowią inaczej.
2. Walne Zebranie Członków, Zarząd Główny i Główna Komisja Rewizyjna mogą także obradować w trybie pisemnym, w tym w formie elektronicznej, online lub przy wykorzystaniu innych środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość i w tym trybie podejmować decyzje.
§22 [Kadencja]
Kadencja wszystkich wybieralnych władz Stowarzyszenia trwa dwa lata.
§23 [Walne Zebranie Członków]
1. Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków.
2. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
3. Zwyczajne Walne Zebrania Członków zwołuje Zarząd Główny raz w roku, jako sprawozdawcze, i co dwa lata, jako sprawozdawczo-wyborcze, zawiadamiając członków o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej na 30 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków. Jeśli na zebraniu nie ma wymaganego kworum, zwołuje się zebranie w drugim terminie nie później niż w ciągu 30 dni od dnia zwołania Walnego Zebrania Członków.
4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd Główny:
- z własnej inicjatywy;
- na żądanie członków Głównej Komisji Rewizyjnej;
- na pisemny wniosek co najmniej ⅕ ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
5. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może też zwołać Główna Komisja Rewizyjna w przypadku bezczynności Zarządu Głównego.
6. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków powinno zostać zwołane przed upływem 21 dni od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§24 [Kompetencje Walnego Zebrania Członków]
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia, jak również ogólnych wytycznych merytorycznych i finansowych dla Zarządu;
- uchwalanie zmian Statutu;
- uchwalanie regulaminu Walnego Zebrania Członków;
- wybór i odwoływanie członków Prezydium Walnego Zebrania Członków;
- wybór i odwoływanie wszystkich władz Stowarzyszenia;
- określenie liczby członków Zarządu Głównego;
- udzielanie Zarządowi Głównemu absolutorium na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań finansowego i merytorycznego oraz sprawozdań władz Stowarzyszenia;
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu Głównego;
- ogólnych wytycznych merytorycznych i finansowych dla Zarządu;
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku;
- rozpatrywanie spraw nienależących do kompetencji innych władz Stowarzyszenia;
- wykonywanie pozostałych uprawnień wynikających z ustawy lub ze Statutu.
§25 [Zarząd Główny]
1. Zarząd Główny jest powołany do kierowania całą działalnością Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, a także reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz.
2. Zarząd Główny liczy od 3 do 9 osób, w tym:
- Przewodniczący Stowarzyszenia;
- Sekretarz Stowarzyszenia;
- Skarbnik Stowarzyszenia;
– wybieranych w osobnych głosowaniach przez Walne Zgromadzenie Członków.
3. Jeśli jeden z kandydatów uzyska bezwzględną większość głosów oddanych w pierwszej turze, to osoba ta zostaje wybrana. Jeśli żaden z kandydatów nie uzyska bezwzględnej większości głosów w pierwszej turze, to druga tura zostanie przeprowadzona pomiędzy dwoma kandydatami z najwyższą liczbą głosów. Kandydat, który otrzyma bezwzględną większość głosów oddanych w drugiej turze, zostaje wybrany.
4. Kolejność głosowania:
- Przewodniczący Stowarzyszenia;
- Sekretarz Stowarzyszenia;
- Skarbnik Stowarzyszenia;
- do sześciu kolejnych członków Zarządu Głównego.
5. Kandydaci, którzy nie zostali wybrani na stanowiska określone w ust. 4 pkt 1-3, mogą ubiegać się o wybór na kolejnych członków Zarządu Głównego w kolejnych rundach. W takim przypadku ich kandydatura musi zostać ponownie zgłoszona przed przystąpieniem do wyboru kolejnych członków Zarządu Głównego. Kandydaci mogą wycofać swoją kandydaturę na każdym etapie wyboru.
6. Posiedzenia Zarządu Głównego odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Posiedzenia Zarządu Głównego zwołuje Przewodniczący Stowarzyszenia.
§26 [Kompetencje Zarządu Głównego]
1. Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu;
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków;
- opracowywanie planu pracy Zarządu Głównego i merytorycznych programów działalności Stowarzyszenia;
- uchwalanie regulaminu wewnętrznego Zarządu Głównego;
- prowadzenie działalność służącej realizacji celów statutowych Stowarzyszenia;
- ustalanie zasad polityki finansowej Stowarzyszenia;
- opracowywanie i wykonywanie budżetu rocznego Stowarzyszenia, w szczególności dochodzenie roszczeń o zapłatę składek członkowskich i innych świadczeń należnych Stowarzyszeniu od członków;
- zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia;
- sporządzanie sprawozdania finansowego i sprawozdania z działalności i przedstawianie ich Walnemu Zebraniu Członków;
- prowadzenie aktualnego rejestru członków Stowarzyszenia, w tym rejestru aktualnych adresów poczty elektronicznej członków Stowarzyszenia;
- podejmowanie uchwał w sprawach osobowych, w szczególności dotyczących przyjmowania i wykluczania członków Stowarzyszenia;
- zarządzanie grupami wewnętrznej komunikacji elektronicznej Stowarzyszenia;
- administrowanie kontami i profilami Stowarzyszenia służącymi do zewnętrznej oraz wewnętrznej komunikacji elektronicznej, w tym kontami w mediach społecznościowych;
- powoływanie i odwoływanie członków Stowarzyszenia na określone funkcje, w tym rzecznika prasowego;
- wykonywanie pozostałych obowiązków Zarządu Głównego wskazanych w Statucie.
2. Każdy członek Stowarzyszenia może zwrócić się do Zarządu Głównego z wnioskiem dotyczącym merytorycznej lub finansowej działalności Stowarzyszenia. Zarząd Główny rozpatruje wniosek w terminie miesiąca od dnia jego odebrania.
§27 [Główna Komisja Rewizyjna]
1. Główna Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
2. Główna Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób wybieranych w osobnych głosowaniach przez Walne Zgromadzenie Członków, w tym Przewodniczącego wybieranego na pierwszym posiedzeniu komisji.
3. Do wyboru Głównej Komisji Rewizyjnej stosuje się odpowiednio zasady opisane w §25 ust. 3-5.
4. Posiedzenia Głównej Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku. Posiedzenia Komisji zwołuje Przewodniczący.
§28 [Kompetencje Głównej Komisji Rewizyjnej]
Do kompetencji Głównej Komisji Rewizyjnej należy:
- uchwalanie Regulaminu wewnętrznego Głównej Komisji Rewizyjnej;
- przeprowadzanie corocznej kontroli działalności statutowej i spraw majątkowych Stowarzyszenia (pod kątem zgodności z prawem i Statutem, rzetelności i gospodarności);
- kontrolowanie pozostałych organów Stowarzyszenia oraz Regionów pod kątem zgodności z prawem i Statutem, rzetelności i gospodarności;
- kontrolowanie, przynajmniej raz w roku, dokumentacji finansowej i prawnej Stowarzyszenia, pod kątem rzetelności i zgodności z prawem i Statutem, w szczególności Główna Komisja Rewizyjna kontroluje dokumentację Zarządu Głównego, w tym protokoły posiedzeń Zarządu Głównego, stan kasy Stowarzyszenia i dokumentację księgowo-podatkową, a także umowy ewentualnie zawarte przez Zarząd Główny;
- kontrolowanie sprawozdania finansowego i sprawozdania z działalności sporządzonego przez Zarząd Główny i przedstawianie Walnemu Zebraniu Członków wyników tej kontroli;
- zgłaszanie Walnemu Zebraniu Członków wniosku w przedmiocie absolutorium dla Zarządu Głównego z wykonania obowiązków w roku obrachunkowym;
- zajmowanie stanowisk w sprawach dotyczących funkcjonowania Stowarzyszenia i jego organów;
- wnioskowanie o odwołanie całego Zarządu Głównego w razie jego bezczynności lub bezczynnego członka Zarządu Głównego;
- wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków;
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków w razie niezwołania Walnego Zebrania Członków przez Zarząd Główny w określonym terminie.
§29 [Rady programowe]
Zarząd Główny może powoływać radę programową, której zadaniem jest wspieranie działań podejmowanych przez Stowarzyszenie. Rada ma kompetencje doradcze i opiniodawcze.
V. Władze Regionu
§30 [Region]
1. Jednostkami terenowymi Stowarzyszenia są Regiony. Do powołania Regionu przez Zarząd Główny wymagany jest wniosek co najmniej 7 osób deklarujących przystąpienie do Stowarzyszenia lub będących już jego członkami zwyczajnymi. Tworząc Region, Zarząd Główny określa jego zasięg terytorialny oraz siedzibę.
2. Rozwiązanie Regionu następuje na podstawie uchwały Zarządu Głównego podjętej kwalifikowaną większością ⅔ głosów w przypadku:
- zaprzestania faktycznej działalności przez Region lub zmniejszenia stanu liczebnego członków poniżej liczby wymaganej dla jego powołania przez okres dłuższy niż rok;
- złożenia przez Walne Zebranie Członków Regionu wniosku o rozwiązanie Regionu.
§31 [Władze Regionu]
1. Władzami Regionu są:
- Walne Zebranie Członków Regionu;
- Zarząd Regionu;
- Komisja Rewizyjna Regionu.
2. Do Władz Regionu odpowiednio stosuje się §19.
§32 [Wybór władz i kooptacja]
1. Władze Regionu wybierane są przez Walne Zebranie Członków Regionu w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów.
2. W razie gdy skład władz Regionu ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, dokonywanej przez pozostałych członków organu, który uległ zmniejszeniu, spomiędzy członków zwyczajnych uczestniczących w ostatnim Walnym Zgromadzeniu Członków Regionu. W trybie tym można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
3. W razie gdy w trakcie trwania kadencji zwolni się funkcja Przewodniczącego Regionu, Sekretarza Regionu lub Skarbnika Regionu, Zarząd Regionu dokonuje wyboru na zwolnioną funkcję do końca kadencji spomiędzy członków Zarządu Regionu.
§33 [Zasady głosowania i kworum]
1. Uchwały wszystkich władz Regionu zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, a w drugim terminie – bez względu na liczbę obecnych członków, chyba że dalsze postanowienia Statutu stanowią inaczej.
2. Walne Zebranie Członków Regionu, Zarząd Regionu i Komisja Rewizyjna Regionu mogą także obradować w trybie pisemnym, w tym w formie elektronicznej, online lub przy wykorzystaniu innych środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość i w tym trybie podejmować decyzje.
§34 [Kadencja]
Kadencja wszystkich wybieralnych władz Regionu trwa dwa lata.
§35 [Walne Zebranie Członków Regionu]
1. Najwyższą władzą Regionu jest Walne Zebranie Członków Regionu.
2. Walne Zebranie Członków Regionu może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
3. Zwyczajne Walne Zebrania Członków Regionu zwołuje Zarząd Regionu raz w roku, jako sprawozdawcze, i co dwa lata, jako sprawozdawczo-wyborcze, zawiadamiając członków o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej na 30 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków Regionu. Jeśli na zebraniu nie ma wymaganego kworum, zwołuje się zebranie w drugim terminie nie później niż w ciągu 30 dni od dnia zwołania Walnego Zebrania Członków Regionu.
4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Regionu zwołuje Zarząd Regionu:
- z własnej inicjatywy;
- na żądanie Zarządu Głównego;
- na żądanie członków Głównej Komisji Rewizyjnej lub Komisji Rewizyjnej Regionu;
- na pisemny wniosek co najmniej ⅕ ogólnej liczby członków zwyczajnych Regionu.
5. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Regionu może też zwołać Komisja Rewizyjna Regionu w przypadku bezczynności Zarządu Regionu.
6. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Regionu powinno zostać zwołane przed upływem 21 dni od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§36 [Kompetencje Walnego Zebrania Członków Regionu]
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków Regionu należy:
- określenie głównych kierunków działania i rozwoju Regionu;
- wybór i odwoływanie wszystkich władz Regionu;
- określenie liczby członków Zarządu Regionu;
- udzielanie Zarządowi Regionu absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej Regionu;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań finansowego i merytorycznego oraz sprawozdań władz Regionu;
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu Regionu;
- podjęcie uchwały w sprawie skierowania do Zarządu Głównego wniosku o rozwiązanie Regionu.
§37 [Zarząd Regionu]
1. Zarząd Regionu jest powołany do kierowania całą działalnością Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków Regionu, a także reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz.
2. Zarząd Regionu liczy od 3 do 9 osób, w tym:
- Przewodniczący Regionu;
- Sekretarz Regionu;
- Skarbnik Regionu;
– wybieranych w osobnych głosowaniach przez Walne Zgromadzenie Członków Regionu.
3. Jeśli jeden z kandydatów uzyska bezwzględną większość głosów oddanych w pierwszej turze, osoba ta zostaje wybrana. Jeśli żaden z kandydatów nie uzyska bezwzględnej większości głosów w pierwszej turze, druga tura zostanie przeprowadzona pomiędzy dwoma kandydatami z najwyższą liczbą głosów. Kandydat, który otrzyma bezwzględną większość głosów oddanych w drugiej turze, zostaje wybrany.
4. Kolejność głosowania:
- Przewodniczący Regionu;
- Sekretarz Regionu;
- Skarbnik Regionu;
- do sześciu kolejnych członków Zarządu Regionu.
5. Kandydaci, którzy nie zostali wybrani na stanowiska określone w ust. 4 pkt 1-3, mogą ubiegać się o wybór na kolejnych członków Zarządu Regionu w kolejnych rundach. W takim przypadku ich kandydatura musi zostać ponownie zgłoszona, przed przystąpieniem do wyboru kolejnych członków Zarządu Regionu. Kandydaci mogą wycofać swoją kandydaturę na każdym etapie wyboru.
6. Członkowie Zarządu Regionu mogą otrzymywać wynagrodzenie za pełnione funkcje.
7. Posiedzenia Zarządu Regionu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Posiedzenia Zarządu Regionu zwołuje Przewodniczący Regionu.
§38 [Kompetencje Zarządu Regionu]
Do kompetencji Zarządu Regionu należy:
- kierowanie bieżącą pracą Regionu;
- realizowanie uchwał Walnego Zebrania Członków Regionu;
- zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia w ramach posiadanych pełnomocnictw;
- zaciąganie zobowiązań finansowych w ramach posiadanych upoważnień;
- reprezentowanie Regionu na zewnątrz i działanie w jego imieniu;
- przyjmowanie i wykluczanie członków Regionu;
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków Regionu.
§39 [Komisja Rewizyjna Regionu]
1. Komisja Rewizyjna Regionu powołana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Regionu.
2. Komisja Rewizyjna Regionu składa się z 3 osób wybieranych w osobnych głosowaniach przez Walne Zgromadzenie Członków Regionu, w tym Przewodniczącego wybieranego na pierwszym posiedzeniu komisji.
3. Do wyboru Komisji Rewizyjnej Regionu stosuje się odpowiednio zasady opisane w §37 ust. 3-5.
4. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej Regionu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku. Posiedzenia Komisji zwołuje Przewodniczący.
§40 [Kompetencje Komisji Rewizyjnej Regionu]
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej Regionu należy:
- kontrola całokształtu działalności Regionu;
- ocena pracy Zarządu Regionu, w tym corocznych sprawozdań i bilansu;
- składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu Członków Regionu wraz z oceną działalności Regionu i Zarządu Regionu;
- wnioskowanie o odwołanie całego Zarządu Regionu w razie jego bezczynności lub bezczynnego członka Zarządu Regionu;
- wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków Regionu;
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków Regionu w razie niezwołania Walnego Zebrania Członków przez Zarząd Regionu w określonym terminie.
VI. Majątek i gospodarka finansowa
§41 [Majątek]
1. Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i środki finansowe oraz wartości niematerialne (w tym intelektualne) i prawne.
2. Źródłami majątku Stowarzyszenia są:
- składki członkowskie;
- darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności publicznej;
- wpływy pochodzące z dofinansowania działalności statutowej Stowarzyszenia przez dotacje ogólne i celowe organów administracji rządowej i samorządowej, fundacji i innych organizacji oraz instytucji, a także podmiotów prawa prywatnego;
- dochody z darów, zbiórek i imprez publicznych;
- dochody z majątku Stowarzyszenia, w tym dochody z aktywów, nieruchomości oraz praw majątkowych, w szczególności papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych dostępnych na rynku kapitałowym, a także z odsetek i depozytów bankowych;
- przychody z odpłatnej działalności pożytku publicznego.
3. Darczyńca, przekazując Stowarzyszeniu środki majątkowe, może zastrzec, że środki te mają być przeznaczone na określony rodzaj działalności Stowarzyszenia. Jeżeli przekazaniu środków nie towarzyszy określenie celu ich wykorzystania, Stowarzyszenie może przeznaczyć je na dowolny cel statutowy.
4. Stowarzyszenie może gromadzić swoje fundusze w walucie polskiej oraz w walutach obcych we właściwych bankach zgodnie z przepisami prawa.
5. Przychody z odpłatnej działalności pożytku publicznego Stowarzyszenia służą wyłącznie realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między jego członków.
§42 [Gospodarka finansowa]
1. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Majątkiem Stowarzyszenia dysponuje Zarząd Główny, który może udzielać w tym zakresie pełnomocnictw Zarządom Regionów. Wszelkie decyzje dotyczące spraw majątkowych Stowarzyszenia wymagają uprzedniego zaopiniowania w formie pisemnej przez Skarbnika Stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Zarząd Regionu nieposiadającego osobowości prawnej składa oświadczenia woli we wszelkich sprawach dotyczących tej jednostki, w tym w sprawach majątkowych, na podstawie i w granicach pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Główny.
4. Podstawę działań finansowych Zarządu Głównego oraz Zarządów Regionów stanowią budżety uchwalone przez te Zarządy.
§43 [Okres obrachunkowy]
Rok obrachunkowy Stowarzyszenia jest rokiem kalendarzowym.
§44 [Ograniczenia finansowe]
Zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”.
- przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego.
- zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§45 [Sposób reprezentacji]
1. Do składania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia, w tym w sprawach majątkowych, uprawnionych jest dwóch członków Zarządu Głównego działających łącznie.
2. Do składania oświadczeń woli w imieniu Regionu, w tym w sprawach majątkowych, uprawnionych jest dwóch członków Zarządu Regionu działających łącznie.
3. W umowach między Stowarzyszeniem a członkiem Zarządu Głównego lub Zarządu Regionu oraz w sporach z nim Stowarzyszenie reprezentuje odpowiednio członek Głównej Komisji Rewizyjnej lub Komisji Rewizyjnej Regionu wskazany w uchwale tego organu lub pełnomocnik powołany odpowiednio uchwałą Walnego Zebrania Członków lub Walnego Zebrania Członków Regionu.
VII. Osobowość prawna jednostek terenowych Stowarzyszenia
§46 [Region mający osobowość prawną]
1. Region może uzyskać osobowość prawną na podstawie wniosku Zarządu Regionu, upoważnionego uchwałą Walnego Zebrania Członków Regionu podjętą kwalifikowaną większością ⅔ głosów. Region uzyskuje osobowość prawną z chwilą jej wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.
2. Majątkiem Regionu mającego osobowość prawną dysponuje Zarząd Regionu.
3. Region mający osobowość prawną prowadzi gospodarkę finansową oraz zarządza środkami trwałymi, mieniem ruchomym i materiałami w oparciu o następujące zasady gospodarowania:
- poszanowanie obowiązującego prawa, ze szczególnym uwzględnieniem przepisów prawa podatkowego oraz zasad rachunkowości;
- środki pieniężne przechowuje się na koncie Stowarzyszenia;
- cały dochód Regionu przeznacza się na działalność statutową.
§47 [Sposób reprezentacji Regionu mającego osobowość prawną]
Do składania oświadczeń woli w imieniu Regionu mającego osobowość prawną, w tym w sprawach majątkowych, uprawnionych jest dwóch członków Zarządu Regionu działających łącznie. Do Regionu mającego osobowość prawną odpowiednio stosuje się §45 ust. 2.
§48 [Likwidacja Regionu mającego osobowość prawną]
1. Region mający osobowość prawną może zostać rozwiązany w trybie określonym w §29 ust. 2 Statutu.
2. W uchwale o rozwiązaniu Regionu mającego osobowość prawną należy określić sposób przeprowadzenia likwidacji, wskazać Likwidatora lub Likwidatorów oraz cel, na jaki ma być przeznaczony majątek Regionu pozostały po likwidacji. W przypadku niewskazania Likwidatora lub Likwidatorów w uchwale o rozwiązaniu Regionu Likwidatorami są członkowie Zarządu Regionu.
3. Obowiązkiem Likwidatorów jest przeprowadzenie likwidacji Regionu w możliwie najkrótszym czasie, w sposób zabezpieczający majątek likwidowanego Regionu przed nieuzasadnionym uszczupleniem.
4. Likwidatorzy Regionu mającego osobowość prawną powinni:
- zawiadomić Sąd o wszczęciu likwidacji i wyznaczeniu Likwidatora lub Likwidatorów, z podaniem ich imienia i nazwiska oraz miejsca zamieszkania;
- dokonywać czynności prawnych niezbędnych do przeprowadzenia likwidacji, podając do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania likwidacyjnego, a po zakończeniu likwidacji zgłosić do Sądu wniosek o wykreślenie Regionu z Krajowego Rejestru Sądowego.
§49 [Majątek likwidowanego Regionu]
W przypadku rozwiązania Regionu mającego osobowość prawną majątek pozostały po jego likwidacji pozostaje majątkiem Stowarzyszenia.
VIII. Postanowienia końcowe
§50 [Zmiana Statutu Stowarzyszenia]
Uchwałę w sprawie zmiany Statutu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków kwalifikowaną większością ⅔ głosów, przy obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
§51 [Rozwiązanie Stowarzyszenia]
1. Uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków kwalifikowaną większością ⅔ głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zebranie Członków wybiera likwidatora lub likwidatorów oraz określa sposób przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.